
Procesul de targetare e ceva mai complex decât pare la prima vedere.
Dacă ai făcut cel puțin o campanie de marketing până acum, poți spune că ai construit un funnel.
Însă nu toată lumea știe subtilitățile și nuanțele care intră într-o campanie eficientă.
Tocmai de aceea nu orice companie are succes pe piață. Dar asta-i un subiect pentru altă dată.
Am vorbit în trecut despre marketing funnels pe larg, iar acum e timpul să intrăm într-o discuție mai granulară.
Ce este un funnel?
Cum ziceam acum ceva vreme, un funnel de marketing este procesul prin care clienții ajung de la conștientizare la achiziție and beyond.
În afara celor 4 etape principale de conștientizare, funnel-ul se poate împărți în mai multe stadii. Să explorăm:
Stadii ale unui funnel de marketing
Stadiile unui funnel diferă după modelul acestuia, deoarece fiecare business își poate crea funnel-uri adaptate la nevoile lor specifice.
Unul din cele mai comune este modelul AIDA: Awareness, Interest, Desire, Action.
Sau, pe românește, Conștientizare, Interes, Decizie, Acțiune.
Alt tip de funnel este cel granular, unde campania se concentrează pe fiecare pas micuț al unui customer journey, inclusiv după ce acesta a cumpărat deja un produs.
Aici stadiile devin mai elaborate, și avem după cum urmează: Discovery, Desire, Evaluation, Purchase, Loyalty, Advocacy.
Tradus, ar fi ceva în genul acesta: Descoperire, Dorință, Evaluare, Cumpărare, Loialitate, Sprijin (mai mult în sensul de a fi fan al brand-ului).
Cu toate acestea, cel mai simplu și popular mod de a segmenta un funnel este următorul:
Top of Funnel
La nivelul prim al funnel-ului, cineva devine conștient de problema pe care o are și pe care brand-ul tău ar putea s-o rezolve.
Spre exemplu, cineva caută să-și îmbunătățească forma fizică.
Ar putea citi un articol despre fitness trackers pe care l-a găsit pe site-ul tău în urma unei căutări sau după ce a văzut o postare sponsorizată.
Middle of Funnel
La mijlocul funnel-ului, prospectul devine interesat de oferta ta, însă fiind deja obișnuit cu vastitatea internetului, începe să compare modele.
Tocmai de aceea e bine să scoți în evidență toate beneficiile și caracteristicile produsului tău, în special USP-ul, pentru a te diferenția de concurență.
Bottom of Funnel
Aici prospecții devin clienți. Practic, se decid că vor produsul tău și îl cumpără.
Acum că ai o înțelegere largă asupra celor 3 etape ale unui funnel, hai să trecem la o analiză detaliată a acestora.
Marketing la stadiul ToFu
Oamenii din marketing îi mai spun acestui stadiu și awareness, attention, discovery sau engagement.
Cum am zis mai devreme, prospectul abia face cunoștință cu brand-ul tău. Și, după cum bine știi, prima impresie contează.
În teorie, vrei cât mai mulți oameni să intre în funnel-ul tău.
În practică, vrei să treacă de acest stadiu doar cei cu adevărat interesați de produsele sau serviciile tale.
Calitatea audienței create este crucială, deoarece vei economisi bani de promovare și, în același timp, îți vei crește rata de conversie.
Poți alege audiența potrivită folosindu-te de tool-urile disponibile în Meta Business Suite, diversele servicii de business ale celor de la Google sau alternative.
Marketing la stadiul MoFu
Mijlocul funnel-ului e unde se petrece acțiunea cea mai interesantă.
Deja ai triat oamenii cu adevărat interesați de cei care erau indeciși – iar pe cei indeciși dar care tindeau să cumpere ceva (să sperăm că) i-ai adus de partea ta.
De obicei, la acest nivel, oamenii deja au o vagă idee a ce anume caută, însă probabil au nevoie de un pic mai multă convingere sau lămurire.
Educă-ți audiența
Să zicem că un posibil client își caută o saltea confortabilă, însă nu e sigur de măsurători. Aici intervii tu, e rolul tău să educi audiența astfel încât să le faci decizia mai ușoară.
Spre exemplu, poți face o postare în care compari diversele dimensiuni ale saltelelor tale cu obiecte uzuale din casă, astfel încât oricine să poată aprecia măsurile chiar dacă nu este un om al cifrelor.
Ai grijă de reputația ta online
Ține cont de faptul că online-ul nu mai e ceva revoluționar de minim câțiva ani.
Oamenii de azi sunt, în general, mult mai educați decât cei ce cumpărau de la teleshopping acum două decenii.
Prospecții nu vor veni întotdeauna direct la tine cu maximă încredere.
Vor apela la site-uri precum TrustPilot sau la review-urile ce apar pe Google pentru a te verifica.
Orice review pozitiv lăsat de clienții anteriori contează.
Așadar, te încurajăm să ceri feedback onest de la orice client, de fiecare dată când acest lucru este posibil.
Marketing la stadiul BoFu
Cum ziceam și mai devreme, prospecții devin clienți în acest stadiu.
Dacă până acum, după tot research-ul pe care l-au făcut, nu și-au ales încă provider-ul de servicii sau produse pentru problema lor, probabil vor căuta pe Google, Bing, Brave sau orice alt motor au la îndemână.
Tocmai de aceea este bine să ai deja implementată o strategie solidă de SEO.
Asigură-te că rankezi bine pe toate cuvintele cheie pe care prospecții tăi le vor căuta.
Dacă totuși au ținut minte brand-ul tău dar nu mai știu link-ul unde te vor găsi, e posibil să caute „[nume brand] [produs]”.
Desigur, și în cazul acesta e nevoie de optimizare corectă. Nu vrei ca rezultatele motoarelor de căutare să fie zero.
Construiește landing page-uri care convertesc
Landing page-urile sunt acele pagini dedicate prezentării convingătoare a unui produs sau pachet de servicii.
Calitatea unui landing page te poate propulsa atât pe plan SEO, cât și pe plan de marketing general.
Spre exemplu, un landing page bine structurat, cu texte punctuale și convingătoare, are puterea de a converti încă de la prima accesare.
Când deja te apuci să folosești un LP convingător în stadiul BoFu, șansele tale de a vinde cresc semnificativ.
Transformă clienții în fani loiali
Ai un client nou? Felicitări!
E timpul să-i oferi beneficii pentru a-l păstra interesat.
Oferă-i reduceri dacă se abonează la newsletter-ul tău.
Dă-i un cod de referral prin care oferi o reducere atât prietenilor săi, cât și lui, pentru fiecare client nou pe care ți-l aduce.
Dă-i un voucher de ziua lui.
Înțelegi ideea. Ține-l loial și-ți va cumpăra cât de des îi permit conștiința și buzunarul.
Concluzii
Funnel-urile de marketing sunt la fel de simple precum sunt și complexe.
Sperăm că acum ai o înțelegere mai bună a procesului de marketing și mai multă încredere în capabilitățile tale de a vinde.
Iar dacă ai nevoie de ajutor pentru crearea și testarea funnel-urilor, contactează-ne la contact@digitaldatacapital.com