Ghidul complet al modului de calcul al rentabilitatii cheltuielilor publicitare 👇

Succesul in marketing este masurat in castigurile primite in urma investitiei intr-o campanie publicitara. Desi sunt si alti metrici prin care putem masura succesul unei campanii, la finalul zilei un business trebuie sa genereze venit pentru a supravietui. Asadar, astazi ne vom concentra pe ce inseamna ROAS, de ce este important in digital marketing, si de ce lucruri trebuie sa tii cont cand il calculezi.

 

Ce inseamna ROAS?

ROAS este un acronim pentru Return on Ad Spend. In traducere libera, acest metric masoara veniturile generate pentru fiecare ban cheltuit pe campaniile publicitare. ROAS este unul din KPI-urile esentiale de marketing de care trebuie sa tii cont pentru a putea imbunatati performanta campaniilor tale.

 

Pentru a masura cat mai eficient ROAS-ul, ai nevoie de tool-uri integrate. Monitorizeaza-ti constant campaniile folosind tool-urile native ale platformelor de paid media sau dashboard-uri integrate pentru a stabili daca investitia este buna sau rea.

 

De ce este important ROAS in digital marketing?

ROAS este crucial in marketing-ul digital deoarece ofera o viziune clara a nivelului de rentabilitate al campaniilor publicitare. Fara acest metric ar fi dificil sa determini daca o campanie de marketing aduce beneficii sau pierderi. Prin analizarea ROAS, companiile pot lua decizii informate despre alocarea bugetului de marketing, optimizarea campaniilor si strategiile viitoare.

 

ROAS ajuta, astfel, la identificarea campaniilor de succes si eliminarea celor neperformante. Pe scurt, ROAS ofera informatiile necesare pentru a maximiza rentabilitatea investitiilor in marketing.

 

ROAS vs. ROI: Care este diferenta?

Desi la prima vedere pot parea asemanatoare, exista o diferenta esentiala intre acestea. De exemplu, ROAS masoara veniturile generate din cheltuielile de publicitate, iar ROI ia in considerare toate costurile implicate in generarea acestor venituri.

 

ROI este un indicator mai complex, ce se foloseste la nivel de productie, distributie si alte cheltuieli operationale, pe cand ROAS este o metrica folosita in mod specific pentru investitiile in marketing. Asadar, ROI ofera o imagine de ansamblu a castigului generat in urma investitiilor, pe cand ROAS iti arata daca o campanie de publicitate a fost sau nu de succes.

 

Cum se calculeaza ROAS?

Calcularea ROAS presupune un proces simplu dar esential pentru evaluarea performantei campaniilor publicitare.

 

Formula de calcul ROAS

Pentru a calcula ROAS, este necesar sa impartim veniturile generate din publicitate la cheltuielile de publicitate.

 

ROAS = venituri generate din marketing/cheltuieli de publicitate

 

Asadar, daca o campanie genereaza venituri de 10.000 de lei, iar costurile publicitare sunt de 2.000 de lei, ROAS-ul este:

 

ROAS = 10.000/2.000 = 5

 

Exemple practice de calcul ROAS

O companie cheltuieste 5.000 de lei pe o campanie Google Ads si genereaza venituri de 20.000 de lei. ROAS-ul este: 

 

ROAS = 20.000/5.000 = 4

 

Acelasi calcul trebuie replicat pentru fiecare canal in parte pentru a determina ROAS-ul fiecaruia. Ia aminte ca trebuie sa testezi pentru a vedea ce canale iti generaza cel mai mult venit in contextul nisei tale. Iti va fi mai usor sa gestionezi campaniile pe parcurs apeland la aceasta metoda de calcul pentru canale individuale.

 
woman hands holding a phone and paper with charts in background

Image by Racool_studio on Freepik

 

Factori care influenteaza ROAS

Trebuie sa tii cont de anumiti factori ce pot impacta ROAS-ul tau. Desi multi considera marketing-ul ca fiind un domeniu creativ, acesta este, dimpotriva, unul chiar foarte tehnic, unde trebuie sa fii mereu atent la noi trend-uri, statistici si la opinia publica asupra unui anumit subiect.

 

Pe langa toate acestea, trebuie sa ai in vedere publicul tau tinta specific, diferitele personas ale publicului tinta, precum si locurile unde acestia se aduna cel mai mult. 

 

Alegerea canalului de publicitate

Diferitele platforme si canale de comunicare au costuri variabile, iar publicul tau tinta este deseori mai prezent pe o platforma decat pe altele. Spre exemplu, mai greu targetezi useri din generatia Baby Boomers si Gen X pe platforme ca Tik Tok sau Instagram, pe cand Gen Z si Millenials isi petrec acolo majoritatea timpului online.

 

Analiza si testarea diferitelor canale ajuta la identificarea celor mai eficiente media pentru publicul ales si pentru obiectivele campaniei. Totodata, nu strica sa faci split-testing pe diferite creatives pentru a vedea ce metoda converteste cel mai bine in cadrul strategiei tale.

 

Calitatea creativelor publicitare

Deseori, o reclama da gres din cauza creativelor slabe, nu din cauza targetarii sau a altor factori tehnici. Asigura-te ca mesajul transmis se pliaza pe nevoile si dorintele publicului tau tinta. Greselile gramaticale sunt no-go! Si, desi este ideal sa imbini creativitatea cu claritatea in scris, daca nu poti fi destul de creativ, e mai bine sa fii scurt si la obiect. Claritatea mesajului tau este cel mai important factor. 

 

De asemenea, aceeasi regula se aplica si la design. Cum zic clasicii industriei, Keep It Simple, Stupid. Un afis incarcat, cu design outdated si elemente grafice tipatoare nu isi va atinge obiectivul, de a capta atentia utilizatorilor. In schimb, un vizual simplu care atrage atentia asupra unui element central are sanse mai mari de a converti. Nu uita ca, atat copy-ul, cat si grafica, trebuie sa mearga mana in mana. Nu poti avea un vizual de succes fara ca ambele elemente sa performeze.

 

Targetarea si segmentarea audientei

Desi publicul tau tinta are anumite atribute comune, este important sa iti separi audienta in diferite personas (sau avatare) pentru a crea reclame cat mai granulare. 

 

Prin utilizarea datelor demografice, comportamentale si geografice, poti directiona anunturile catre publicul cel mai probabil sa fie interesat de produsele sau serviciile oferite. Astfel, reduci costurile de publicitate, precum si riscul de a risipi bugetul pe un public mai putin interesat de un anumit produs sau serviciu pe care il oferi.

 

Totodata, este bine sa segmentezi inclusiv publicul ce a cumparat deja de la tine sau care ti-a vizualizat produsele fara a cumpara pentru a putea targeta mai eficient pe viitor. Prin tactici de retargeting, poti scoate vanzari recurente sau poti convinge un prospect initial ezitant sa cumpere de la tine.

 
ROAS marketing channels concept image

Image by Freepik

 

Strategii de imbunatatire a ROAS-ului

Pentru a imbunatati ROAS-ul exista cateva solutii universal valabile ce pot fi aplicate diferitelor tipuri de campanii publicitare:

 

Optimizarea cuvintelor-cheie

Monitorizeaza constant performanta pe diferite keyword-uri. Elimina cuvintele-cheie neperformante si targeteaza mai mult pe cele care dau dovada de eficienta. Desi noi acum ne referim la paid media, aceasta practica este una inteleapta si pentru SEO, pentru trafic organic.

 

Split testing

Testeaza diferite versiuni ale unei reclame sau landing page pentru a vedea care performeaza mai bine. Cunoscut si ca A/B testing, aceasta metoda te lasa sa optimizezi campaniile tale pentru a scoate un ROAS cat mai bun.

 

Retargeting

Directionarea reclamelor catre utilizatorii care au interactionat anterior cu site-ul sau produsele poate creste sansele de conversie. Afla mai multe despre retargeting si cum sa implementezi cel mai bine aceasta tactica in articolul nostru despre tehnici de optimizare pentru un marketing funnel performant.

 

Personalizeaza reclamele

Asa cum am sugerat mai devreme, este intelept sa iti segmentezi audienta si sa targetezi reclame specifice pentru fiecare dintre aceste segmente. Cu astea fiind spuse, asigura-te ca personalizezi fiecare reclama in functie de avatarul creat pentru acel segment. 

 

Analizeaza concurenta

Monitorizarea concurentei iti poate aduce insights valoroase despre piata si nisa ta. Cu tool-uri precum Meta Ad Library, poti vizualiza date valoroase despre campaniile competitorilor, dandu-ti astfel o idee despre ce tactici functioneaza sau nu. 

 

Concluzii

ROAS este un indicator esential in digital marketing. Prin ROAS, vei avea o imagine clara asupra eficientei cheltuielilor de publicitate. Calcularea si analiza ROAS te ajuta sa-ti optimizeze campaniile si sa-ti gestionezi bugetele. 

 

Prin intelegerea factorilor care influenteaza ROAS si implementarea unor strategii eficiente, poti maximiza succesul campaniilor publicitare si obtine rezultate financiare mai bune. Avand in vedere ca lumea marketing-ului digital se afla in continua schimbare, si companiile, la randul lor, trebuie sa fie pregatite sa se adapteze nevoilor si cerintelor pietei.