Procesul de targetare e ceva mai complex decat pare la prima vedere. Dacă ai facut cel putin o campanie de marketing pana acum, poti spune ca ai construit un funnel.

 

Insa nu toata lumea stie subtilitatile si nuantele care intra intr-o campanie eficienta.

 

Tocmai de aceea nu orice companie are succes pe piata. Dar asta-i un subiect pentru alta data.

 

Am vorbit in trecut despre marketing funnels pe larg, iar acum e timpul sa intram intr-o discutie mai granulara.

 

Ce este un funnel?

Cum ziceam acum ceva vreme, un funnel de marketing este procesul prin care clientii ajung de la constientizare la achizitie and beyond.

 

In afara celor 4 etape principale de constientizare, funnel-ul se poate imparti in mai multe stadii. Sa exploram:

 

Stadii ale unui funnel de marketing

Stadiile unui funnel difera dupa modelul acestuia, deoarece fiecare business isi poate crea funnel-uri adaptate la nevoile lor specifice.

 

Unul din cele mai comune este modelul AIDA: Awareness, Interest, Desire, Action. 

 

Sau, pe romaneste, Constientizare, Interes, Decizie, Actiune.

 
 
 
 

Alt tip de funnel este cel granular, unde campanie se concentreaza pe fiecare pas micut al unui customer journey, inclusiv dupa ce acesta a cumparat deja un produs.

 

Aici stadiile devin mai elaborate, si avem dupa cum urmeaza: Discovery, Desire, Evaluation, Purchase, Loyalty, Advocacy.

 
 
 
 

Tradus, ar fi ceva in genul acesta: Descoperire, Dorintă, Evaluare, Cumparare, Loialitate, Sprijin (mai mult in sensul de a fi fan al brand-ului).

 

Cu toate acestea, cel mai simplu si popular mod de a segmenta un funnel este urmatorul:

 
 
 
 

Top of Funnel

La nivelul prim al funnel-ului, cineva devine constient de problema pe care o are si pe care brand-ul tau ar putea s-o rezolve. 

 

Spre exemplu, cineva cauta sa-si imbunatateasca forma fizica.

 

Ar putea citi un articol despre fitness trackers pe care l-a gasit pe site-ul tau in urma unei cautari sau dupa ce a vazut o postare sponsorizata.

 

Middle of Funnel

La mijlocul funnel-ului, prospectul devine interesat de oferta ta, insa fiind deja obisnuit cu vastitatea internetului, incepe sa compare modele.

 

Tocmai de aceea e bine sa scoti in evidenta toate beneficiile si caracteristicile produsului tau, in special USP-ul, pentru a te diferentia de concurenta.

 

Bottom of Funnel

Aici prospectii devin clienti. Practic, se decid ca vor produsul tau si il cumpara. 

 

Acum ca ai o intelegere larga asupra celor 3 etape ale unui funnel, hai sa trecem la o analiza detaliata a acestora.

 

Marketing la stadiul ToFu

Oamenii din marketing ii mai spun acestui stadiu si awareness, attention, discovery sau engagement.

 

Cum am zis mai devreme, prospectul abia face cunostinta cu brand-ul tau. Si, dupa cum bine stii, prima impresie conteaza.

 

In teorie, vrei cat mai multi oameni sa intre in funnel-ul tau.

 

In practica, vrei sa treaca de acest stadiu doar cei cu adevarat interesati de produsele sau serviciile tale.

 

Calitatea audientei create este cruciala deoarece vei economisi bani de promovare si, in acelasi timp, iti vei creste rata de conversie. 

 

Poti alege audienta potrivita folosindu-te de tool-urile disponibile in Meta Business Suite, diversele servicii de business ale celor de la Google sau alternative

 

Marketing la stadiul MoFu

Mijlocul funnel-ului e unde se petrece actiunea cea mai interesanta. 

 

Deja ai triat oamenii cu adevarat interesati de cei care erau indecisi – iar pe cei indecisi dar care tindeau sa cumpere ceva (sa speram ca) i-ai adus de partea ta.

 

De obicei la acest nivel, oamenii deja au o vaga idee a ce anume cauta, insa probabil au nevoie de un pic mai multa convingere sau lamurire.

 

Educa-ti audienta

Sa zicem ca un posibil client isi cauta o saltea confortabila insa nu e sigur de masuratori. Aici intervii tu, e rolul tau sa educi audienta astfel incat sa le faci decizia mai usoara.

 

Spre exemplu, poti face o postare in care compari diversele dimensiuni ale saltelelor tale cu obiecte uzuale din casa, astfel incat oricine sa poata aprecia masurile chiar daca nu este un om al cifrelor.

 

Ai grija de reputatia ta online

Tine cont de faptul ca online-ul nu mai e ceva revolutionar de minim cativa ani.

 

Oamenii de azi sunt, in general, mult mai educati decat cei ce cumparau de la teleshopping acum doua decenii.

 

Prospectii nu vor veni intotdeauna direct la tine cu maxima incredere.

 

Vor apela la site-uri precum TrustPilot sau la review-urile ce apar pe Google pentru a te verifica.

 

Orice review pozitiv lasat de clientii anterior conteaza.

 

Asadar, te incurajam sa ceri feedback onest de la orice client, de fiecare data cand acest lucru este posibil.

 

Marketing la stadiul BoFu

Cum ziceam si mai devreme, prospectii devin clienti in acest stadiu.

 

Daca pana acum, dupa tot research-ul pe care l-au facut, nu si-au ales inca provider-ul de servicii sau produse pentru problema lor, probabil vor cauta pe Google, Bing, Brave, sau orice alt motor au la indemana.

 

Tocmai de aceea este bine sa ai deja implementata o strategie solida de SEO.

 

Asigura-te ca rankezi bine pe toate cuvintele cheie pe care prospectii tai le vor cauta.

 

Daca totusi au tinut minte brand-ul tau dar nu mai stiu link-ul unde te vor gasi, e posibil sa caute “[nume brand] [produs]”.

 

Desigur, si in cazul acesta e nevoie de optimizare corecta. Nu vrei ca rezultatele motoarelor de cuatare sa fie zero.

 

Construieste landing page-uri care convertesc

Landing page-urile sunt acele pagini dedicate prezentarii convingatoare a unui produs sau pachet de servicii.

 

Calitatea unui landing page te poate propulsa atat de plan SEO cat si pe plan de marketing general.

 

Spre exemplu, un landing page bine structurat cu texte punctuale si convingatoare are puterea de a converti inca de la prima accesare.

 

Cand deja te apuci sa folosesti un LP convingator in stadiul BoFu, sansele tale de a vinde cresc semnificativ.

 

Transforma clientii in fani loiali

Ai un client nou? Felicitari! 

 

E timpul sa-i oferi beneficii pentru a-l pastra interesat.

 

Ofera-i reduceri daca se aboneaza la newsletter-ul tau.

 

Da-i un cod de referral prin care oferi o reducere atat prietenilor sai cat si lui pentru fiecare client nou pe care ti-l aduce.

 

Da-i un voucher de ziua lui.

 

Intelegi ideea. Tine-l loial si-ti va cumpara cat de des ii permit constiinta si buzunarul.

 

Concluzii

Funnel-urile de marketing sunt la fel de simple precum sunt si complexe.

 

Speram ca acum ai o intelegere mai buna a procesului de marketing si mai multa incredere in capabilitatile tale de a vinde.

 

Iar daca ai nevoie de ajutor pentru crearea si testarea funnel-urilor, contacteaza-ne la contact@digitaldatacapital.com